Bètavakvernieuwing en de lerarenopleidingen

Auteur: redactie ECENT

ECENT organiseerde op 5 juni 2009 een werkconferentie voor lerarenopleiders biologie, natuurkunde, scheikunde en techniek in het eerste- en tweedegraadsgebied die betrokken zijn bij de ontwikkeling van NLT, vernieuwde biologie, natuurkunde en scheikunde.

Bètavakvernieuwing en de lerarenopleidingen

Aan de orde is o.a. gekomen:

  • Actuele ontwikkelingen in de vernieuwingsprojecten,
  • Leerlijnen en dwarsverbanden,
  • Interpretaties van en ervaringen met context-conceptbenadering,
  • Samenwerking tussen vakken en tussen docenten, in onderbouw ('scenario's') en bovenbouw (zoals NLT),
  • Samenwerking tussen school, hoger onderwijs en bedrijven.

De centrale vraag was: wat zijn de consequenties van deze ontwikkelingen voor opleiding en verdere professionalisering?

Programma

Openingslezing door Kerst Boersma: Betaonderwijs in verandering

Parallelle lezingen

Parallelle workshops

Markt met stands van de verschillende vakvernieuwingscommissies.

Vernieuwingen per vak

foto indruk van de ECENT vakvernieuwingsconferentie 5 juni 2009

Gerelateerde video

Sinds een jaar hebben natuurkunde leraar Willem van Loenen en techniek leraar Karien de Groot van het Het Hogeland College in Warffum hun vakken gentegreerd. Vakintegratie lost problemen op met de leraarbezetting of te weinig klaslokalen. Een bijkomstig voordeel van vakintegratie is dat leerlingen nieuwe verbanden trekken tussen beide vakken.

Reacties

Wilt u hier een reactie plaatsen? Mail dan naar info@ecent.nl o.v.v. de titel van dit artikel.

 
Gemaakt op: 18 maart 2009 laatste wijziging: 13 november 2013